سعی بر آن است که مطالب مرجع تخصصی آب و فاضلاب شامل مسایل ، مقالات و اخبار عمران آب و فاضلاب,آب و فاضلاب و به صورت تخصصی فرآیند های تصفیه آب و فاضلاب،مهندسی آب و فاضلاب و صنعت آب و فاضلاب باشد.
دانشنامه آنلاین آب و فاضلاب
رشته های مرتبط:مهندسی عمران آب و فاضلاب،مهندسی تکنولوژی آب و فاضلاب،مهندسی آب و فاضلاب،محیط زیست،مهندسی بهداشت محیط،مهندسی آب،مهندسی شیمی و...
امیرحسین ستوده بیدختی
قانون توسعه آب شهری و طرحهای فاضلاب
۱۳۹۲/۰۶/۰۱
20:49
|
قانون توسعه آب شهری و طرحهای فاضلاب
ماده واحده :
به منظور بازسازی و توسعه تاسیسات آب شهرها و تکمیل طرحهای نیمه تمام فاضلاب و اولویت دادن به اجرای طرحهای فاضلاب به شرکتهای آب و فاضلاب اجازه داده می شود مخشی از منابع مالی مورد نیاز این طرحها را به طرق مشروحه زیر تامین نمایند :
تبصره 1:
به شرکتهای آب و فاصلاب استانی اجازه داده می شود بخشی از هزینه های برقراری انشعاب ، به عنوان حق تفکیکی مذکور در ماده (11) قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب مصوب 1369 را بر اساس تعرفه های مورد عمل آبانماه 1376 متناسب با رشد سالانه حق انشعاب در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر ، وصول و منحصرا برای اجرای طرحهای فاضلاب و بازسازی و توسعه تاسیسات آب همان شهر هزینه نمایند.
(ضمنا مفاد ماده 11 قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب ، کماکان لازم الاجرا می باشد.
تبصره 2:
به شرکتهای آب و فاضلاب استانی اجازه داده می شود به میزان متوسط 10% علاوه بر نرخهای مصوب حق انشعاب آب و آب بهاء تا زمان نصب انشعاب فاضلاب در شهرهایی که طرحهای فاضلاب در آنها در دست اجراست دریافت نمایند.مطالعه فاضلاب شهرهایی که اجرای فاضلاب در آنها ضروری است از محل تسهیلات این بند شروع می گردد.
ماده واحده :
به منظور بازسازی و توسعه تاسیسات آب شهرها و تکمیل طرحهای نیمه تمام فاضلاب و اولویت دادن به اجرای طرحهای فاضلاب به شرکتهای آب و فاضلاب اجازه داده می شود مخشی از منابع مالی مورد نیاز این طرحها را به طرق مشروحه زیر تامین نمایند :
تبصره 1:
به شرکتهای آب و فاصلاب استانی اجازه داده می شود بخشی از هزینه های برقراری انشعاب ، به عنوان حق تفکیکی مذکور در ماده (11) قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب مصوب 1369 را بر اساس تعرفه های مورد عمل آبانماه 1376 متناسب با رشد سالانه حق انشعاب در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر ، وصول و منحصرا برای اجرای طرحهای فاضلاب و بازسازی و توسعه تاسیسات آب همان شهر هزینه نمایند.
(ضمنا مفاد ماده 11 قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب ، کماکان لازم الاجرا می باشد.
تبصره 2:
به شرکتهای آب و فاضلاب استانی اجازه داده می شود به میزان متوسط 10% علاوه بر نرخهای مصوب حق انشعاب آب و آب بهاء تا زمان نصب انشعاب فاضلاب در شهرهایی که طرحهای فاضلاب در آنها در دست اجراست دریافت نمایند.مطالعه فاضلاب شهرهایی که اجرای فاضلاب در آنها ضروری است از محل تسهیلات این بند شروع می گردد.
تاثیر فعالیتهای انسانی بر گرم شدن زمین
۱۳۹۲/۰۵/۲۲
20:46
|
شبیه سازیهای جدید رایانهای نشان میدهند که حرارت ناشی از گسترش
فعالیتهای انسانی با تغییر چرخش اتمسفری موجب گرم شدن هوای زمین شده است
به گزارش ایرنا، این شبیه سازیها نشان میدهند که گرمای حاصل از موتور خودروها، نیروگاهها، کورهها و سایر دستگاههای مصرف کننده سوختهای فسیلی نقش ناخوشایندی در گرم شدن دمای زمین دارند.
مارک مککارتی، یک دانشمند در زمینه آب و هوا در مرکز "مت آفیس هادلی" در انگلیس، گفت: به خوبی مشخص است که حرارت ناشی از مصرف انرژیهای فسیلی توسط انسانها باعث میشود که دمای هوای شهرها گرمتر از مناطق کم جمعیت همجوار شود که این پدیده به "اثر جزیرهای حرارت شهری" معروف است.
در مطالعات قبلی این موضوع مشخص نشده بود که حرارت ناشی از فعالیتهای انسانی تاثیر قابل توجهی بر متوسط دمای هوای جهان دارد.
به گزارش ایرنا، این شبیه سازیها نشان میدهند که گرمای حاصل از موتور خودروها، نیروگاهها، کورهها و سایر دستگاههای مصرف کننده سوختهای فسیلی نقش ناخوشایندی در گرم شدن دمای زمین دارند.
مارک مککارتی، یک دانشمند در زمینه آب و هوا در مرکز "مت آفیس هادلی" در انگلیس، گفت: به خوبی مشخص است که حرارت ناشی از مصرف انرژیهای فسیلی توسط انسانها باعث میشود که دمای هوای شهرها گرمتر از مناطق کم جمعیت همجوار شود که این پدیده به "اثر جزیرهای حرارت شهری" معروف است.
در مطالعات قبلی این موضوع مشخص نشده بود که حرارت ناشی از فعالیتهای انسانی تاثیر قابل توجهی بر متوسط دمای هوای جهان دارد.
سیستم تصفیه آب فرودگاه بين المللي امام خمينی
۱۳۹۲/۰۵/۱۵
2:7
|
آب مصرفي مورد نياز در مرحله اول بهره برداري از طريق چاههاي حفر شده در
محوطه فرودگاه تامين مي گردد كه پس از ذخيره سازي و انجام تصفيه هاي لازم
از طريق شبكه هاي جداگانه جهت مصارف شرب، آتش نشاني و فضاي سبز به نقاط
مصرف منتقل مي گردد
هدف از تصفيه آب:
o جدا سازي مواد معلق و شناور از آب خام
o گند زدايي و كشتن ميكروارگانيزم هاي بيماري زا
o حذف مواد معدني و آلي مضر
فعاليت هاي انجام شده
در تصفيه خانه آب :
o اندازه گيري شدت جريان ورودي
o پايين آوردن سختي آب
هدف از تصفيه آب:
o جدا سازي مواد معلق و شناور از آب خام
o گند زدايي و كشتن ميكروارگانيزم هاي بيماري زا
o حذف مواد معدني و آلي مضر
فعاليت هاي انجام شده
در تصفيه خانه آب :
o اندازه گيري شدت جريان ورودي
o پايين آوردن سختي آب
سیستم تصفیه فاضلاب فرودگاه بين المللي امام خمينی
۱۳۹۲/۰۵/۰۸
2:4
|
براي دفع كردن فاضلاب خروجي از كليه سايتها و انتقال آنها به تصفيه خانه
فاضلاب وجود يك شبكه فاضلاب الزامي مي باشد تا هم از ايجاد بيماري جلويگري
به عمل آيد و هم فاضلاب توليدي تبديل به آب آبياري قطره اي شود.
به اين ترتيب هم از هدر رفتن آب به شكل فاضلاب جلوگيري به عمل مي آيد و هم منبع آب مناسب جهت آبياري فضاي سبز در دسترس قرار مي گيرد.
طول خط لوله هاي فاضلاب فرودگاه بين المللي امام خميني 7 كيلومتر، سايز لوله ها 20 اينچ و جنس لوله ها Hdml مي باشد.
تصفيه خانه فاضلاب در قسمت جنوب شرقي منطقه عملياتي واقع است. و در اين مكان فاضلاب موجود تصفيه و از پساب فاضلااب تصفيه شده جهت آبياري فضاي سبز استفاده خواهد شد.
تصفيه خانه فاضلاب توانايي تصفيه 400 متر مكعب فاضلاب در ساعت را دارد.
به طور كلي هدف از تصفيه فاضلاب عبارت است از:
ـ جداسازي مواد معلق و شناور از فاضلاب
ـ اكسيداسيون مواد ناپايدار آلي و تبديل آنها به مواد پايدار
ـ جداسازي مواد سمي و نامحلول از فاضلاب
ـ گندزدايي و كشتن ميكروارگانيزم هاي بيماري زا در فاضلاب
به اين ترتيب هم از هدر رفتن آب به شكل فاضلاب جلوگيري به عمل مي آيد و هم منبع آب مناسب جهت آبياري فضاي سبز در دسترس قرار مي گيرد.
طول خط لوله هاي فاضلاب فرودگاه بين المللي امام خميني 7 كيلومتر، سايز لوله ها 20 اينچ و جنس لوله ها Hdml مي باشد.
تصفيه خانه فاضلاب در قسمت جنوب شرقي منطقه عملياتي واقع است. و در اين مكان فاضلاب موجود تصفيه و از پساب فاضلااب تصفيه شده جهت آبياري فضاي سبز استفاده خواهد شد.
تصفيه خانه فاضلاب توانايي تصفيه 400 متر مكعب فاضلاب در ساعت را دارد.
به طور كلي هدف از تصفيه فاضلاب عبارت است از:
ـ جداسازي مواد معلق و شناور از فاضلاب
ـ اكسيداسيون مواد ناپايدار آلي و تبديل آنها به مواد پايدار
ـ جداسازي مواد سمي و نامحلول از فاضلاب
ـ گندزدايي و كشتن ميكروارگانيزم هاي بيماري زا در فاضلاب
علل فرسودگي و تخريب سازه هاي بتني (causes Of Deteriorations)
۱۳۹۲/۰۵/۰۱
1:35
|
علل فرسودگي و تخريب سازه هاي بتني (causes Of Deteriorations)
1-1- نفوذ نمكها (ingress Of Salts)
نمكهاي ته نشين شده كه حاصل تبخير و يا جريان آبهاي داراي املاح مي باشند و همچنين نمكهایی كه توسط باد در خلل و فرج و تركها جمع مي شوند، هنگام كريستاليزه شدن مي توانند فشار مخربي به سازه ها وارد كنند كه اين عمل علاوه بر تسريع و تشديد زنگ زدگي و خوردگي آرماتورها به واسطه وجود نمكهاست. تر وخشك شدن متناوب نيز مي تواند تمركز نمكها را شدت بخشد زيرا آب داراي املاح، پس از تبخير، املاح خود را به جا مي گذارد.
1-2- اشتباهات طراحي (specification Errors)
به كارگيري استانداردهاي نامناسب و مشخصات فني غلط در رابطه با انتخاب مواد، روشهاي اجرايي و عملكرد خود سازه، مي تواند به خرابي بتن منجر شود. به عنوان مثال استفاده از استانداردهاي اروپايي و آمريكايي جهت اجراي پروژه هايي در مناطق خليج فارس، جايي كه آب و هوا و مواد و مصالح ساختماني و مهارت افراد متفاوت با همه اين عوامل در شمال اروپا و آمريكاست، باعث مي شود تا دوام و پايايي سازه هاي بتني در مناطق ياد شده كاهش يافته و در بهره برداري از سازه نيز با مسائل بسيار جدي مواجه گرديم.
1-3- اشتباهات اجرایی (con Struction Errors)
كم كاريها، اشتباهات و نقصهایی كه به هنگام اجراي پروژه ها رخ مي دهد، ممكن است باعث گردد تا آسيبهايي چون پديده حفره های لانه زنبوري، آب انداختگي، جداشدگي، تركهاي جمع شدگي، فضاهاي خالي اضافي يا بتن آلوده شده، به وجود آيد كه همگي آنها به مشكلات جدي مي انجامند.
اين گونه نقصها و اشكالات را مي توان زاييده كارآئي، درجه فشردگي، سيستم عمل آوري آب، مخلوط آلوده، سنگدانه هاي آلوده و استفاده غلط از افزودنيها به صورت فردي و يا گروهي دانست.
1-1- نفوذ نمكها (ingress Of Salts)
نمكهاي ته نشين شده كه حاصل تبخير و يا جريان آبهاي داراي املاح مي باشند و همچنين نمكهایی كه توسط باد در خلل و فرج و تركها جمع مي شوند، هنگام كريستاليزه شدن مي توانند فشار مخربي به سازه ها وارد كنند كه اين عمل علاوه بر تسريع و تشديد زنگ زدگي و خوردگي آرماتورها به واسطه وجود نمكهاست. تر وخشك شدن متناوب نيز مي تواند تمركز نمكها را شدت بخشد زيرا آب داراي املاح، پس از تبخير، املاح خود را به جا مي گذارد.
1-2- اشتباهات طراحي (specification Errors)
به كارگيري استانداردهاي نامناسب و مشخصات فني غلط در رابطه با انتخاب مواد، روشهاي اجرايي و عملكرد خود سازه، مي تواند به خرابي بتن منجر شود. به عنوان مثال استفاده از استانداردهاي اروپايي و آمريكايي جهت اجراي پروژه هايي در مناطق خليج فارس، جايي كه آب و هوا و مواد و مصالح ساختماني و مهارت افراد متفاوت با همه اين عوامل در شمال اروپا و آمريكاست، باعث مي شود تا دوام و پايايي سازه هاي بتني در مناطق ياد شده كاهش يافته و در بهره برداري از سازه نيز با مسائل بسيار جدي مواجه گرديم.
1-3- اشتباهات اجرایی (con Struction Errors)
كم كاريها، اشتباهات و نقصهایی كه به هنگام اجراي پروژه ها رخ مي دهد، ممكن است باعث گردد تا آسيبهايي چون پديده حفره های لانه زنبوري، آب انداختگي، جداشدگي، تركهاي جمع شدگي، فضاهاي خالي اضافي يا بتن آلوده شده، به وجود آيد كه همگي آنها به مشكلات جدي مي انجامند.
اين گونه نقصها و اشكالات را مي توان زاييده كارآئي، درجه فشردگي، سيستم عمل آوري آب، مخلوط آلوده، سنگدانه هاي آلوده و استفاده غلط از افزودنيها به صورت فردي و يا گروهي دانست.
مقدمه ای بر بررسی های ایمن سازی در سدهای قوسی
۱۳۹۲/۰۴/۲۲
1:33
|
سدهای قوسی از انواع سدهای با اضافه ظرفیت باربری بالا و خصیصه ی خود
انطباقی و برتری نسبت ایمنی به قیمت بهره می برند. هر چه سد قوسی مرتفع تر و
بزرگتر باشد، به همان نسبت شرایط زمین شناسی محل سد پیچیده تر بوده و
ظرفیت مخزن نیز بزرگ تر خواهد بود. بنابراین، در صورت وقوع هر گونه خرابی
در این سدها، اقتصاد ملی متحمل زیان فراوان شده و زندگی و دارایی مردم در
معرض خطر قرار خواهد گرفت. در نتیجه، خسارت بالای ناشی از فروریزی سد نشان
دهنده ی اهمیت بالایی است كه باید به ارزیابی و نظارت بر مسائل امنیتی سد
اختصاص داده شود.
درحال حاضر، مهمترین اهداف در بررسی های امنیتی در این زمینه شامل، تئوری مقاومت، تئوری پایداری، تئوری قابلیت اتكاء، تئوری صدمات شکستگی به همراه تحلیل های شبیه سازی عددی، تست مدل ژئوهندسی، ارزیابی و تحلیل بالعکس داده ها و غیره می باشد. با این وجود، این اهداف، دور از اصول تئوریکال علمی و اقبال از سوی چرخه ی مهندسین سد می باشد. این مقاله درباره ی پیشرفت های صورت گرفته در زمینه ی سدهای قوسی و زیان و خسارت ناشی از فروریزی این سدها و خلاصه ای بر تئوری های اصلی موجود و اهداف ارزیابی های امنیتی سدهای قوسی بوده و نقاط ضعف این تئوری ها و اهداف را تحلیل کرده و مشکلات موجود بر سر راه تحقیقات آینده را مورد اشاره قرار داده و نهایتاً به مسائل و موضوعات حیاتی و نقاط مشکل ساز به عنوان ارزیابی های امنیتی سدهای قوسی می پردازد.
مقدمه:
سدهای قوسی گونهای از سدهای امن و اقتصادی میباشند. از زمان ساخت اولین سد قوسی در جهان (سد زولا) در فرانسه در سال 1854 و اولین سد قوسی بلند در جهان(سد هاور) (به ارتفاع 221 متر و طول تاج 372 متر) در آمریکا در سال 1936، سدهای قوسی به لطف اضافه ظرفیت باربری منحصر بفرد و خصیصه ی خود- تنظیمی، به وفور مورد توجه مهندسین سد در زمینه ساخت سد در سراسر جهان قرار گرفته اند. در حال حاضر بیش از نیمی از سدهای عظیم ساخته شده در سراسر جهان با ارتفاعی بیش از 200 متر از نوع سدهای قوسی میباشند. در نواحی غربی چین گروهی از سدهای قوسی ممتاز جهان با ارتفاعی بیش از 300 متر در دست ساخت بوده و یا ساخته خواهند شد. سد سازی در تمام کشورهای جهان این موضوع را به اثبات رسانیده است، که هر چه سد بلندتر و مرتفع تر باشد، اهمیت اقتصادی و جنبه های امنیتی آن بیشتر خواهد بود. بطور کلی، سدهای قوسی با مخازن عظیم مانند سد قوسی مالپاستفرانسه، سد قوسی وایونت ایتالیا و غیره ثابت کرده اند که در صورت فروریزی و خرابی، عواقب این مسئله کاملاً جدی بوده و نه تنها اقتصاد ملی را متحمل زیان قابل توجهی می کنند، بلکه جان و مال مردم را شدیداً به خطر خواهند انداخت. در سال 1959 سد قوسی مالپاست فرانسه به دلیل لغزش بدنه سد بهمراه لایه ی عمیق سنگی شالوده، فرو ریخت که این اتفاق منجر به مرگ 400 نفر و از دست رفتن سدمایه ی اقتصادی هنگفتی گردید.
درحال حاضر، مهمترین اهداف در بررسی های امنیتی در این زمینه شامل، تئوری مقاومت، تئوری پایداری، تئوری قابلیت اتكاء، تئوری صدمات شکستگی به همراه تحلیل های شبیه سازی عددی، تست مدل ژئوهندسی، ارزیابی و تحلیل بالعکس داده ها و غیره می باشد. با این وجود، این اهداف، دور از اصول تئوریکال علمی و اقبال از سوی چرخه ی مهندسین سد می باشد. این مقاله درباره ی پیشرفت های صورت گرفته در زمینه ی سدهای قوسی و زیان و خسارت ناشی از فروریزی این سدها و خلاصه ای بر تئوری های اصلی موجود و اهداف ارزیابی های امنیتی سدهای قوسی بوده و نقاط ضعف این تئوری ها و اهداف را تحلیل کرده و مشکلات موجود بر سر راه تحقیقات آینده را مورد اشاره قرار داده و نهایتاً به مسائل و موضوعات حیاتی و نقاط مشکل ساز به عنوان ارزیابی های امنیتی سدهای قوسی می پردازد.
مقدمه:
سدهای قوسی گونهای از سدهای امن و اقتصادی میباشند. از زمان ساخت اولین سد قوسی در جهان (سد زولا) در فرانسه در سال 1854 و اولین سد قوسی بلند در جهان(سد هاور) (به ارتفاع 221 متر و طول تاج 372 متر) در آمریکا در سال 1936، سدهای قوسی به لطف اضافه ظرفیت باربری منحصر بفرد و خصیصه ی خود- تنظیمی، به وفور مورد توجه مهندسین سد در زمینه ساخت سد در سراسر جهان قرار گرفته اند. در حال حاضر بیش از نیمی از سدهای عظیم ساخته شده در سراسر جهان با ارتفاعی بیش از 200 متر از نوع سدهای قوسی میباشند. در نواحی غربی چین گروهی از سدهای قوسی ممتاز جهان با ارتفاعی بیش از 300 متر در دست ساخت بوده و یا ساخته خواهند شد. سد سازی در تمام کشورهای جهان این موضوع را به اثبات رسانیده است، که هر چه سد بلندتر و مرتفع تر باشد، اهمیت اقتصادی و جنبه های امنیتی آن بیشتر خواهد بود. بطور کلی، سدهای قوسی با مخازن عظیم مانند سد قوسی مالپاستفرانسه، سد قوسی وایونت ایتالیا و غیره ثابت کرده اند که در صورت فروریزی و خرابی، عواقب این مسئله کاملاً جدی بوده و نه تنها اقتصاد ملی را متحمل زیان قابل توجهی می کنند، بلکه جان و مال مردم را شدیداً به خطر خواهند انداخت. در سال 1959 سد قوسی مالپاست فرانسه به دلیل لغزش بدنه سد بهمراه لایه ی عمیق سنگی شالوده، فرو ریخت که این اتفاق منجر به مرگ 400 نفر و از دست رفتن سدمایه ی اقتصادی هنگفتی گردید.
تکنولوژی اجراء در سد خاکی با هسته رسی
۱۳۹۲/۰۴/۱۵
1:30
|
مقدمه :
پس از انتخاب پیمانکار و دریافت اطلاعات کاملی از پروژه اولین گام، تحویل زمین با حضور نمایندگان کارفرما، نظارت مقیم و پیمانکار می باشد که بین آنها صورتجلسه میشود . پس از آن پیمانکار برنامه زمانبندی خود را با توجه به شرایط پروژه و امکانات خود به دستگاه نظارت ارائه می دهد .
در قدم اول پیمانکار باید به بررسی وشروع عملیات اجرایی راههای دسترسی اقدام نماید. روش کار به این طریق است که نقشههای جزئیات را پیمانکار براساس نقشههای اصلی مشاور و برداشتهای نقشهبرداری تهیه و به دستگاه نظارت جهت تایید ارسال می شود. احداث راههای دسترسی باید به نحوی باشد که محل جادهها در طول اجرای کل پروژه تغییر نکند چون دوباره کاری است و هزینه اضافی را موجب می شود حتی الامکان بهتر است جادهها یکطرفه باشند تا به این وسیله تصادفات کمتر شود.
بولدوزر، لودر، گریدر، غلتک و تراک میکسر از معمول ترین ماشین آلات راهسازی هستند که بکارگیری می شوند. با توجه به شرایط پروژه، توپوگرافی و جنس زمین در صورت نیاز باید از ماشین آلات دیگری مانند بیل مکانیکی، Jack hammer یا پیکور، دریل واگن وغیره استفاده کرد .
در طول اجرای پروژه اگر پیمانکار هنگام اجرا به مواردی برخورد نماید که در نقشهها دیده نشده باشد، موارد را به اطلاع دستگاه نظارت مقیم رسانده و درخصوص نحوه اجرای هماهنگی لازم صورت میگیرد و با نظارت صورتجلسه میشود .
نحوه پرداخت هزینه پروژه به این صورت است که پیمانکار صورت وضعیت ماهانه را تنظیم وبه دستگاه نظارت تحویل می دهد و دستگاه نظارت پس از بررسی اعلام نظر می نماید. پیمانکار نیز نظرات خود را به همراه مدارک مستند مانند صورتجلسات، برداشتهای نقشهبرداری وغیره ارائه نموده نتیجه به کارفرمای طرح ارائه می شود .
پس از انتخاب پیمانکار و دریافت اطلاعات کاملی از پروژه اولین گام، تحویل زمین با حضور نمایندگان کارفرما، نظارت مقیم و پیمانکار می باشد که بین آنها صورتجلسه میشود . پس از آن پیمانکار برنامه زمانبندی خود را با توجه به شرایط پروژه و امکانات خود به دستگاه نظارت ارائه می دهد .
در قدم اول پیمانکار باید به بررسی وشروع عملیات اجرایی راههای دسترسی اقدام نماید. روش کار به این طریق است که نقشههای جزئیات را پیمانکار براساس نقشههای اصلی مشاور و برداشتهای نقشهبرداری تهیه و به دستگاه نظارت جهت تایید ارسال می شود. احداث راههای دسترسی باید به نحوی باشد که محل جادهها در طول اجرای کل پروژه تغییر نکند چون دوباره کاری است و هزینه اضافی را موجب می شود حتی الامکان بهتر است جادهها یکطرفه باشند تا به این وسیله تصادفات کمتر شود.
بولدوزر، لودر، گریدر، غلتک و تراک میکسر از معمول ترین ماشین آلات راهسازی هستند که بکارگیری می شوند. با توجه به شرایط پروژه، توپوگرافی و جنس زمین در صورت نیاز باید از ماشین آلات دیگری مانند بیل مکانیکی، Jack hammer یا پیکور، دریل واگن وغیره استفاده کرد .
در طول اجرای پروژه اگر پیمانکار هنگام اجرا به مواردی برخورد نماید که در نقشهها دیده نشده باشد، موارد را به اطلاع دستگاه نظارت مقیم رسانده و درخصوص نحوه اجرای هماهنگی لازم صورت میگیرد و با نظارت صورتجلسه میشود .
نحوه پرداخت هزینه پروژه به این صورت است که پیمانکار صورت وضعیت ماهانه را تنظیم وبه دستگاه نظارت تحویل می دهد و دستگاه نظارت پس از بررسی اعلام نظر می نماید. پیمانکار نیز نظرات خود را به همراه مدارک مستند مانند صورتجلسات، برداشتهای نقشهبرداری وغیره ارائه نموده نتیجه به کارفرمای طرح ارائه می شود .